Compassietraining


  • Data

    Nieuwe data volgen

  • Locatie

    SeeTrue Mindfulness Maastricht, Duitsepoort 13 A,  6221 VA

  • Tijden

    Dag 1: 10.00 - 18.00 uur
    Dag 2: 9.30 - 17.30 uur 
    Dag 3: 9.30 - 16.30 uur 

  • Kosten

    625 euro

De compassietraining is onderdeel van de compassie-opleiding maar kan ook afzonderlijk gevolgd worden.

De compassietraing bestaat uit drie dagen. Om de compassietraining te kunnen volgen, heb je ervaring nodig met meditatie (Je hebt bijvoorbeeld de mindfulness training van acht bijeenkomsten gevolgd.)

David Dewulf

Begeleider:
David Dewulf

Onderscheid training -  opleiding

Terwijl in deel 1 de deelnemers kennismaken met de inhoud van de compassietraining en het persoonlijk ervaren van de oefeningen, ligt in deel 2 de nadruk op het meer vertrouwd raken met het werken met het curriculum en het zelf begeleiden van compassiegerichte oefeningen. Naast het verdiepen van de kennis die is ontstaan vanuit deel 1 komt het volgende aan bod in deel 2:

  • aandacht voor de structuur en opbouw van de compassietraining per sessie;
  • onderliggende onderbouw van de methodiek;
  • de relatie met de 4 brahmadacht aan de 4 hartkwaliteiten, liefdevolle vriendelijkheid, compassie, gelijkmoedigheiviharas;
  • aandacht voor de structuur en opbouw van de meditaties;
  • het zelf geven van de compassiegerichte oefeningen;
  • mogelijke obstakels voor trainers; 4 niveaus van inquiry; mindful exposure.

Enkele onderwerpen

  • Inzicht in waarom het zo moeilijk is jezelf te accepteren;
  • Naar jezelf leren kijken op een vriendelijke, liefdevolle manier;
  • Veiligheid ontdekken, ook wanneer het er onveilig aan toe gaat;
  • Het verschil begrijpen tussen eigenwaarde en zelfcompassie, met de valkuilen;
  • Mildheid voor jezelf cultiveren;
  • Steun vinden wanneer alles wegvalt;
  • Het pad van (zelf)vergeving bewandelen en inzien wat vergeving is en wat het niet is.

Heartfulness: de essentie van mindfulness

De compassietraining neemt je mee in een reis door de 4 hartkwaliteiten. Er is eerst aandacht voor liefdevolle vriendelijkheid.

Compassie komt wanneer liefde pijn ontmoet. Compassie krijgt haar verdieping in gelijkmoedigheid. Hierbij staan we ook stil bij het komen en gaan van de dingen en de verkramping met gevoelens zoals frustratie en verdriet die daar dikwijls mee gepaard gaat. We eindigen met gedeelde vreugde, die je toelaat de schoonheid en vreugde van het leven alle plaats te geven in je hart en je leven.

Heel belangrijk om weten is dat compassie iets anders is dan medelijden, dat vooral gepaard gaat met angst en sentimentaliteit. Compassie vraagt om moed en ruimhartigheid, zowel naar jezelf als naar anderen toe. Met de beoefening ontwikkel je een gezonde relatie met jezelf en meer empathie en openheid naar anderen toe. Je leert de essentie van mindfulness: heartfulness.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Jezelf accepteren zoals je bent.
  • Mildheid en gedeelde vreugde.
  • Zorg dragen voor je innerlijke schoonheid.
  • De wijsheid van de modder en de lotus.
  • Stilstaan bij je waarden als kompas.
  • Een gelukkige houding in het leven.
  • Je energiecirkel en burn-out.
  • Aandacht voor je grenzen.
  • De 4 gevangenissen van eigenwaarde.
  • Een speelse benadering van de "innerlijke criticus".
  • Eeuwenoude verhalen als ingangspoort tot compassie.
  • 4 stappen om moeilijke emoties een plaats in je hart te geven.
  • Compassievolle H.A.R.T-ademruimte.
  • H.A.R.T-dagboek.
  • Tips om beter te slapen.
  • Pijn, compassie en zelfcompassie.
  • Spijt, schuld en vergeving.
  • Schaamte.
  • Surfen op drang.
  • De 3 types van geluksregulatie: valkuilen en inzichten.
  • De kern van mindful eten: goesting, honger en verzadiging.
  • De evolutie van ons brein en ons vermogen tot geluk.

Wetenschappelijk onderzoek naar zelfcompassie

Op de werkvloer leidt zelfcompassie tot het volgende:

  • Je hebt een groter geloof dat je persoonlijke minpunten en zwakheden kan verbeteren. Iemand die gelooft dat intelligentie vastligt versus iemand die de overtuiging heeft dat intelligentie kan groeien, zal een ander gedrag vertonen.
  • Je bent ook meer gemotiveerd om een persoonlijk zwak punt aan te pakken en te verbeteren.
  • Je bent meer gemotiveerd om een recent conflict of situatie waarin je moreel niet correct gehandeld hebt, opnieuw goed te maken en om zo’n situaties in de toekomst meer te vermijden.
  • Je vergelijkt jezelf meer met mensen die je beter acht dan jezelf. Dit wijst op motivatie om zelf te groeien en te verbeteren. Als je je vergelijkt met mensen die het in jouw ogen slechter doen dan jij, wijst dat vooral op het willen behouden van je zelfwaarde.
  • Zelfcompassie heeft dus een invloed op je mindset, op je motivatie en je gedrag.
Expert in Mindfulness

1270 reviews mindfulness training seetrue ervaringen png

Vanaf 2007 meer dan 5000 tevreden deelnemers

 

 

Wij zijn SeeTrue