• De 4-7-8 ademhaling van Andrew Weilvoor het slapen gaan 2 keer per dag


    De 4-7-8 ademhaling

De 4-7-8 ademhalingsoefening geeft rust voor het slapen gaan

Een makkelijke ademhalingsoefening om lekker te slapen

Uitleg van de 4-7-8 ademhalingsoefening van Andrew Weil

Laat je tong ontspannen en plaats hem wel tegen je gehemelte voor in de mond.

1) Uit

Adem om te beginnen eenmaal volledig uit door je mond: maak daarbij een ‘phwwhoooos’ geluid.

2) In: 4 tellen

Sluit je mond en adem geluidsloos in via je neus gedurende 4 tellen.

3) Vasthouden: 7 tellen

Houd je adem 7 tellen vast.

4) Uit: 8 tellen

Adem in 8 tellen volledig uit door je mond: maak daarbij weer de ‘wphwwwhoooos’.

Dit is het eerste ademhalingsrondje. Doe dit in totaal 4 keer. Ga verder met de inademing in 4 tellen door je neus (2).

Tip: Doe de 4-7-8 ademhalingsoefening voordat je gaat slapen!

Zijn met wat er is

Als je je aandacht naar de ademhaling brengt kan het zijn dat je er rustiger van wordt. Je zou dus kunnen zeggen dat je de ademhaling op deze manier makkelijk kunt ‘gebruiken’ om rustiger te worden als je bijvoorbeeld veel onrust ervaart. Mindfulness gaat over het zijn met wat er is. En als je heel hard probeert rustiger te worden, dan word je vaak alleen maar meer gespannen.......

Het rustig worden door je aandacht te richten op de ademhaling is een van de paradoxen binnen mindfulness. Het essentiële verschil tussen het leren van een ademhalingstrucje om rustiger te worden en het beoefenen van mindfulness ligt in de manier waaróp je je aandacht naar de ademhaling brengt. Wees je daarvan bewust als je deze oefening doet:-)

Waarom deze ademhalingsoefening?

Deze makkelijke ademhalingsoefening komt uit de yoga; het is een vorm van pranayama. Dat betekent letterlijk ‘je ademhaling beheersen’.

Een bewuste ademhaling overdag helpt je bij het meer mindful in het leven staan. Voel eens tussendoor waar je ademhaling eigenlijk zit!

Deze 4-7-8 pranayama-ademhalingstechniek helpt bij gevoelens van stress. De techniek geeft rust en als je dit een week of 6 2 keer per dag doet, heeft het een positieve invloed op je hormoonhuishouding: je stresshormonen, slaap, bloeddruk en gevoel van welbevinden.

De 4-7-8 ademhalingsoefening is heel makkelijk en je kunt het doen waneer je wilt en waar je wilt. Gewoon tussendoor of voor het slapen gaan.

Je mag de ademhalingsoefening liggend, staand of zittend doen.

Liever een oefening om de dag een frisse kickstart te geven? Doe dan de 5-3-3-ademhalingsoefening.

YouTube video van de 4-7-8 ademhalingsoefening

Bekijk hier de uitleg over de 4-7-8 ademhalingtstechniek door Andrew Weil. Hij adviseert je de oefening 4 keer achter elkaar te doen voor het slapen gaan om lekker snel in slaap te vallen.

Ervaar mindfulness en doe mee!

SeeTrue Online mindfulness training groepstraining, individuele training en buddy training

Online mindfulness training

groepstraining, individuele training en buddy training

Een keer per week (in totaal acht sessies) komen trainer en cursisten via een online verbinding bij elkaar. Je leert zowel de theorie van mindfulness als de toepassing ervan. Ervaren dus!

Wat leer je in de mindfulness training?

Op locatie mindfulness training

Voluit leven

Je leert:

  • Jouw automatische piloot te herkennen
  • Omgaan met hindernissen
  • Bewustzijn van de ademhaling
  • Aanwezig blijven in het moment
  • Toestaan, laten zijn, acceptatie
  • Gedachten zijn geen feiten
  • Hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen?
  • Met stressvolle situaties omgaan
SeeTrue Mindfulness Online Mindfulness Retraite

Online Mindfulness Retraite

Gratis

Doe mee met onze gratis online mindfulness retraite! Je kunt ieder moment instappen en elke dag meedoen aan de meditaties. Probeer het nu!

Mindfulness is gymnastiek voor je geest. Ruby Wax geeft college!

Kijktip

Ruby Wax, comédienne, geeft een fantastisch college over de vraag wat mindfulness is en hoe je brein werkt @THE SCHOOL OF LIFE.

Ruby Wax is comédienne en bestsellerauteur. Zij schreef de bestseller Tem je geest, de mindfulnessgids Frazzled en De mens, een handleiding en behaalde haar master in Cognitieve gedragstherapie aan de Universiteit van Oxford. Ook gaf ze wereldwijd presentaties over depressie en mindfulness, onder andere tijdens TEDGlobal, en heeft ze een platform opgezet voor mensen met depressie en andere geestesziektes.

3 minuten ademruimte

#Even in het hier en nu

De ademruimte is een korte mindfulness oefening in drie stappen die je helpt om uit de automatische piloot te stappen en je opnieuw te verbinden met het huidige moment. Je gebruikt de ademhaling in deze oefening als anker. Hieronder volgt een beschrijving van de oefening. 

Meditaties, bodyscans en teksten

Luister de meditaties via Soundcloud & Insight Timer

Je kunt deze meditaties en bodyscans ook beluisteren op je smartphone via de app 'SoundCloud' of via de app 'Insight Timer'. Ga naar de App Store of Google Play en download ‘SoundCloud’ en of ‘Insight Timer’. Installeer de App en zoek naar SeeTrue. Je vindt dan onze meditaties en kunt deze op je mobiel afspelen.

Seetrue is er ook voor jou!

Ook online!

Kies tussen een groepstraining, een buddy training of een individuele training!

Categorie 1 VMBN

SeeTrue trainers zijn allemaal VMBN categorie 1 gecertificeerd

> 6000 deelnemers

Vanaf 2007 meer dan 5000 tevreden deelnemers

Scherp geprijst

Scherp geprijsd: Je betaalt voor een Mindfulness groepstraining max € 290

Expert in Mindfulness

1270 reviews mindfulness training seetrue ervaringen png

Vanaf 2007 meer dan 6000 tevreden deelnemers

Mindfulness Opleiding voor trainers

Wij zijn SeeTrue

Volg ons!

Nieuwsbrief

SeeTrue, samen mindfulness
SeeTrue mindfulness training