• Mindfulness oefeningen meditaties en bodyscans

    Mindfulness oefeningen

    Meditaties en bodyscans

Aandacht trainen met mindfulness oefeningen

Het fijne aan mindfulness is dat er zoveel manieren zijn om je aandacht te trainen!

Hieronder vind je een lijst met mindfulness oefeningen. De oefeningen zijn meditaties, mindfulness bodyscans en yoga, een vorm van mindful bewegen. Met een mindfulness bodyscan oefen je in aandacht voor je lichaam, zodat je in contact komt met je lichaam. Je wordt je in het hier en nu gewaar van je lijf en oefent in bewustzijn in het hier en nu. Een fijne manier van mindfulness beoefenen en je te trainen in mindfulness!

Alle audio-bestanden zijn als mp3 vanaf deze site te beluisteren door ze aan te klikken.

Mindfulness bodyscan

De bodyscan is een mindfulness oefening die je je uit je hoofd brengt en in je lichaam. Wij leven vaak erg vanuit ons hoofd waardoor we minder contact hebben met ons lichaam. De bodyscan helpt om je lichaam weer meer te voelen. Het doel is om aandacht te hebben voor je lichaam en te voelen wat en waar je iets in je lichaam ervaart. Op den duur zul je merken dat je gevoeliger wordt en dingen in je lichaam opmerkt waar je je eerder niet bewust van was.

Zitmeditatie

De zitmeditatie is een is een mindfulness oefening waarbij je in een zittende houding mindfulness beoefent.

Adem en lichaam meditatie

De aandacht richten op de ademhaling is een belangrijke mindfulness oefening. We maken kennis met de ademhaling als focus van onze aandacht. We hoeven onze ademhaling hiervoor niet aan te passen, maar alleen stil te staan bij de ervaring van onze ademhaling in ons lichaam. De ademhaling is er altijd, alleen hebben we er maar zelden aandacht voor. Door te oefenen worden we ons meer bewust van hoe onze ademhaling voelt.

Ademruimte-meditatie

Deze mindfulness oefening kan je een paar keer per dag doen! Raak eraan gewend; het brengt je naar het hier en nu. De ademruimte is een korte meditatie-oefening in drie stappen die je helpt om uit de automatische piloot te stappen en je opnieuw te verbinden met het huidige moment.

Mindful bewegen

Yoga is een is ook een vorm van mindfulness-oefening. Een groter bewustzijn van het bewegen van het lichaam zorgt ervoor dat je je vaker en meer bewust bent van de mogelijkheden van je lichaam.
Mindful bewegen helpt je in je onderzoek en bewustwording van hoe je omgaat met ongemak en hoe je reageert op grenzen van je lichaam. De oefeningen van het mindful bewegen zorgen ervoor dat je je grenzen beter leert voelen en respecteren.

Mindfulness oefeningen meditaties en bodyscans doen en luisteren

Wat is belangrijk bij mindfulness oefeningen?

1. Gerichte aandacht

Gedurende de hele dag wordt onze aandacht getrokken door allerlei prikkels; dingen die we zien, dingen die we horen, dingen die we denken, dingen die we voelen, etc.
Je zou kunnen zeggen dat onze aandacht normaal gesproken erg ‘ongericht’ is. We laten ons meevoeren in wat onze aandacht trekt en zijn ons daar meestal niet bewust van.
Als we mindfulness beoefenen, brengen we onze aandacht ‘gericht’ ergens naar toe. Dat wil zeggen dat we een bewuste intentie hebben om onze aandacht te richten.

2. Aandacht in het hier-en-nu

In de mindfulness richten we onze aandacht op het hier-en-nu, op het huidige moment. We richten onze aandacht dus niet op wat er in het verleden is gebeurd of wat er mogelijk in de toekomst gaat gebeuren, maar op onze ervaring van dít moment. Dwaal je af? Geen punt. Je begint gewoon weer opnieuw. Sommige mensen zeggen dat ze niet kunnen mediteren. Dat is een manier om het te vemijden. Echt iedereen kan zijn aandacht trainen. Je kunt het immers niet fout doen!

3. Niet (ver)oordelende aandacht

In het oefenen van mindfulness hebben we een open, niet veroordelende houding als we onze aandacht richten op de ervaring van dit moment. Als je oplet, zul je merken dat dit een van de moeilijkste aspecten is van de aandacht die we bij mindfulness oefenen. We zijn nu eenmaal gewend om onze ervaringen direct te beoordelen als ‘fijn’, ‘onaangenaam’, ‘mooi’, ‘lelijk’, ‘goed’, ‘slecht’, etc. Over het algemeen zijn we meer geneigd ons open te stellen voor aangename ervaringen dan voor onaangename ervaringen. In de mindfulness proberen we een open houding te hebben voor onze volledige ervaring zonder onderscheid te maken tussen aangename of onaangename ervaringen. Deze openheid gaat gepaard met een zekere vriendelijkheid en mildheid.


SeeTrue Mindfulness oefeningen op soundcloud

Je kunt deze minfulness oefeningen, meditaties en bodyscans ook beluisteren op je smartphone via de app 'SoundCloud' of via de app 'Insight Timer'. Ga naar de App Store of Google Play en download ‘SoundCloud’ en of ‘Insight Timer’. Installeer de App en zoek naar SeeTrue. Je vindt dan onze meditaties en kunt deze op je mobiel afspelen.

Of kllik op een van onderstaande buttons om de bodyscans en meditaties direct te luisteren via soundcloud of Insight Timer.



Veelgestelde vragen over de mindfulness training

Wat is mindfulness?

De mindfulness training

Vergoeding


Expert in mindfulness

1270 reviews mindfulness training seetrue ervaringen png

 

 

Wij zijn SeeTrue