• Wat is mindfulness? Mindfulness als aandachtstraining bij stress

    Wat is mindfulness?

    Leef bewust - train je mind

Veel gestelde vragen over mindfulness

Mindfulness heeft niet als doel om je beter te voelen, maar dat je beter gaat voelen...

Misschien moet je deze zin nog een keer lezen.

Wat is mindfulness? Mindfulness is een training in aandacht. Je leert met mindfulness in contact te komen met het hier en nu. Je observeert als het ware je eigen denkprocessen. Hierdoor krijg je meer afstand van je gedachten en word je minder meegsleurd door alle gedachten die op een dag langskomen. Je krijgt meer innerlijke rust en komt minder in het drama van je gedachten en gevoelens. Je leert dus beter te voelen en wordt opmerkzaam voor wat er in jou speelt. Hieronder lees je meer over wat mindfulness is.

Wat is mindfulness?

Er zijn boeken over mindfulness volgeschreven. En hoe leg je nou in het kort uit wat mindfulness precies is? Een poging: mindfulness is een manier van leven, waarin je je bewust bent van het hier en nu. Met een mindfulness training oefen je hoe je in het hier en nu kunt zijn. Je traint als het ware je bewustzijn. Je wordt je bewust van je "zijn". Wat je voelt, ervaart, ziet. Door te trainen in aandacht en mindful te leven, train je je hersenen. Je ziet meer mogelijkheden, dat ga je vanzelf merken. Je voelt daardoor meer ruimte om je eigen keuzes te maken. En als je beter voelt wat wat je voelt, kun je ook veel beter voor jezelf kunt zorgen. Voel je je gehaast, dan doe je een stapje terug. Heb je het koud, doe je een extra trui aan. Zo simpel kan het zijn om mindful te leven. Bewuster en in het hier en nu. Het verrijkt je leven!

Mindfulness volgens Jon Kabat-Zinn

Mindfulness staat voor open en bewust aanwezig zijn in het huidige moment. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat mindfulness staat voor het helemaal wakker zijn en zonder (voor)oordeel kunnen waarnemen wat er in het hier-en-nu plaatsvindt.

Jon Kabat-Zinn onderscheidt 3 elementen in mindfulness:

1. Gerichte aandacht (bewust)
2. In het huidige moment 
3. Zonder te oordelen (open, vriendelijk).

In een mindfulness training leer je hoe je in het hier en nu kunt zijn. Er zijn vele oefeningen, zoals bodyscans en meditaties die je daarbij helpen. Dat maakt mindfulness toegankelijk. Je krijgt de mindfulness oefeningen aangeboden en kunt na de mindfulness cursus zelf kiezen wat je op dat moment fijn vindt. Je hoeft alleen maar te luisteren en de instructies te volgen. De mindfulness training is een goede combinatie van theorie en praktijk. Je leert waarom en hoe. Zo wordt mindfulness een manier van leven en het onderdeel van je dagelijkse routine.

Wat is een mindfulness training?

Door te veel met mindfulness te oefenen, leer je met je aandacht in het hier en nu te zijn. Mindfulness brengt je naar het hier en nu. Je denkt dan even niet aan het verleden of aan de toekomst. Alleen het nu telt. En als je dat wel doet, dan ga je zonder oordeel terug naar de oefening die je deed. Sommige mensen denken dat ze niet kunnen mediteren en beginnen daarom niet aan een mindfulness training. Echter, iedereen kan mediteren! Oefening baart kunst én je leert dat als je afdwaalt met je gedachten, dat dat helemaal niet erg is. Het enige wat je hoeft te doen, is teruggaan naar de meditatie.

Jezelf trainen in mindfulness levert je een bewuster leven op. Met meer energie, je slaapt beter. Je wordt rustiger, meer ontstpannen en zelfbewust. Ook je concentratie wordt beter met het beoefenen van mindfulness. Mindfulness leert je om je mind te sturen in plaats dat je mind jou stuurt. Je krijgt ruimte voor positiviteit en rust.

Ervaar mindfulness!

Wil je weten wat mindfulness is, en je wilt een training volgen, dan kan dat bij Seetrue. Elke mindfulness trainingsdag heeft een specifiek onderwerp/thema. De training duurt acht weken: elke week kom je samen met een groep medestudenten om te oefenen in mindfulness. Doen en ervaren! Deze 8 weken zijn voor veel mensen perfect om blijvende effecten te bewerkstellingen. Het grappige is dus dat je mindfulness echt kunt trainen. Het is weliswaar een praktische training, maar je krijgt genoeg handvatten en uitleg mee om ook een theoretische basis te hebben. Klik hier voor de 8 weekse mindfulness training en ontdek wat mindfulness voor jou kan doen.

Mindfulness oefeningen

De belangrijkste onderdelen van een mindfulness training zijn:

  • begeleide aandachts- en concentratie-oefeningen;
  • bewegingsoefeningen;
  • zit- en loopmeditatie.

Klik hier voor mindfulness oefeningen.

wat is mindfulness training?

Waar komt mindfulness vandaan?

Mindfulness wordt al meer dan 2000 jaar binnen de boeddhistische tradities onderwezen.

In 1979 is Jon Kabat-Zinn de 8 weekse Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) gaan aanbieden in een ziekenhuis in Massachusetts aan mensen met diverse lichamelijke en psychische klachten. In deze MBSR training zijn veel boeddhistische oefeningen, waaronder meditatie, opgenomen zonder de religieuze context. Kabat-Zinn noemt het wel een boeddhisme zonder boeddhisme. Deze mindfulness training is dé originele mindfulness training die SeeTrue aanbiedt.

Rond 2000 heeft een aantal wetenschappers uit de cognitieve gedragstherapie deze 8 weekse training aangepast aan een specifieke doelgroep: Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) voor mensen met terugkerende depressies. Deze training werd aangevuld met technieken uit de cognitieve gedragstherapie.

Mindfulness is in onderzoeksland inmiddels al zo een beetje mainstream geworden. Alleen al in 2018 zijn er meer dan 800 wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar mindfulness.

Inmiddels zijn er verschillende mindfulness programma's in omloop die aangepast zijn aan een bepaalde doelgroep. Dat worden Mindfulness Based Interventions (MBI) genoemd. Zo zijn er mindfulness trainingen voor mensen met depressiviteit, dementie, voor jongeren, voor bedrijven, voor mensen met paniekstoornissen, etc..

Wat is mindfulness training?

"Meditatie kun je het beste zien als een manier van zijn 
in plaats van als een verzameling van technieken."

Jon Kabat-Zinn

Wat is het doel van Mindfulness?

Mindfulness heeft tot doel om het leven met al haar makken volledig te beleven. Minfulness zorgt ervoor dat je het leven meer intens zult ervaren en dat je dat in het dagelijks leven in het contact met je omgeving doet. Een mindfulness training helpt je te leren voelen 'met voorbedachte rade'. Het is een aandachtstraining waarbij je op zoek gaat naar wat je denkt, voelt en ervaart op dát moment. En of dat nou positief is of negatief wat je ervaart, dat doet er niet toe. En dat maakt ook dat je mindfulness kunt trainen, dat je er zonder oordeel naar leert kijken. En dat als je al na 3 seconden aan de boodschappen denkt, dat dat oké is. En dat je dan gewoon weer teruggaat naar de oefening die je deed.

Wat leer je bij een mindfulness training?

Hierboven heb je al gelezen, bij mindfulness leer je voelen. Je leert aandacht te hebben voor het hier en nu, zodat je je meer bewust bent van je huidige ervaring. Je gaat bewuster leven en maakt keuzes die bij jou passen!

Je kunt je beter ontspannen en je concentratie gaat er op vooruit met een mindfulness training. De mindfulness training is heel praktisch ingesteld. Je leert door te doen. Dan pas ervaar je wat aandacht met je doet. Met aandacht leven vraagt simpelweg om regelmatige oefening. In principe leer je dus een vaardigheid aan, die zo vanzelfsprekend lijkt! 

Niet oordelen

Misschien wel het moeilijkste onderdeel van mindfulness is het niet-oordelen: iets waarnemen zonder er meteen een etiket op te plakken of het te waarderen. We vinden iets prettig of vervelend, goed of fout. In een flits hebben we ons oordeel klaar zonder dat we ons daarvan bewust zijn. En vanuit dat oordeel zien we alleen nog dat wat ons oordeel verstevigt.

Niet-oordelen vergemakkelijkt acceptatie. In ieders leven zijn er een aantal vervelende zaken die men niet (meteen) kan veranderen. Per definitie is het dus handig om hiermee te leren leven. Met name bij pijn en stress is acceptatie moeilijk en blijft er vaak veel verzet. Het leren om niet te oordelen over je ervaringen geeft ruimte om nieuwe dingen te ervaren. Om te kunnen genieten van kleine dingen in je leven, ondanks het feit dat er grote problemen spelen. Mindfulness gaat dan eigenlijk ook over het leren "Ja" te zeggen tegen het leven.

Acceptatie

De ervaring ongefilterd toelaten is best spannend. We hebben geleerd dat ervaringen ongewenste gevoelens en gedachten kunnen oproepen en dat willen we vermijden. Hiervoor hebben we een heel repertoire aan mechanismen ontwikkeld en we denken dat we ons zo kunnen beschermen tegen de moeilijke dingen in ons leven. In ieder leven zijn echter moeilijkheden. Veel van onze energie gaat verloren als we moeilijkheden ontkennen of proberen te vermijden. Door aandacht te schenken aan de moeilijkheden, een situatie te accepteren zoals die is, ontstaat ruimte voor een keuze.

Het accepteren van de situatie zoals ze is wil niet zeggen dat we niets mogen veranderen. Alles wat men kan oplossen moet men vooral oplossen. Alleen wat niet (op dit moment) opgelost kan worden, kan men beter accepteren zoals het is.

Druk, druk, druk

Het leven wordt steeds jachtiger. Alles moet sneller, efficiënter en beter. Wij eisen steeds meer van onszelf. De hoeveelheid prikkels is enorm toegenomen met de komst van social media en de moderne communicatiemiddelen. Langzamerhand is het bijna noodzakelijk geworden om al die prikkels te managen, wil je niet zelf gemanaged of misschien wel gemangeld worden door die overload aan prikkels. Mindfulness helpt om weer even tot jezelf te komen en om op een slimme manier om te gaan met stress.

Stress

Mindfulness helpt om stress te herkennen en te verwerken. Het is belangrijk de situaties en de signalen die leiden tot stress serieus te nemen. Mindfulness helpt dan om te accepteren wat je niet kunt veranderen en om op te lossen wat op te lossen is. Bovendien verwerk je de bijbehorende spanning door er juist ruimte voor te maken, waardoor de spanning sneller wegtrekt. Hierdoor kun je bewuster omgaan met de situaties die stress veroorzaken.

De een heeft veel last van stress en kan mindfulness gebruiken om stress te verwerken zonder al teveel olie op het vuur gooien.

De ander lijkt nauwelijks nog geraakt te worden door stress. Emoties zijn nauwelijks zichtbaar en lijken niet echt binnen te komen. Dit heeft vaak tot gevolg dat ook het vermogen om positieve emoties te ervaren afneemt. Het leven wordt vlakker en er kan zich van alles onderhuids ophoopen dat er via omwegen uit moet komen. Dan helpt mindfulness om juist gevoeliger te worden, zodat je weer meer leeft.

Doen wat je echt wilt

Mindfulness is ook je openen voor wat er echt speelt, ook in jezelf. Als je open aandacht hebt voor je binnenwereld, ga je na verloop van tijd voelen wat je eigenlijk wilt in je leven. Je gaat min of meer luisteren naar de stem van je hart. Dit klinkt misschien wat zweverig. Maar het gaat hier eigenlijk alleen maar om het vermogen om te voelen wat je echt wilt, te voelen wat je echt gelukkig maakt. Dit klinkt simpel, maar vaak is 'de stem van ons verstand' zo luid dat we niet horen wat we eigenlijk diep van binnen weten.

Yvette die mediteert en leert wat mindfulness is

Hoe mindful ben jij?

Hoewel vragenljsten beperkt zijn in het meten van mindfulness, kun bij onderstaande link een lijst invullen en een indruk krijgen van hoe mindful je nu bent.

“ If you change the way you look at things, the things you look at change...”

 wat is mindfulness? Leer mediteren training cursus goed leren voelen

8 weekse mindfulness training

In de mindfulness training ontmoet Oosterse wijsheid westerse wetenschap. Mindfulness oefeningen gecombineerd met oefeningen uit de cognitieve gedragstherapie zorgen voor een prachtige training in bewust-zijn en leven met aandacht. 

Wat is mindfulness? Leer mediteren met training cursus Boeddha beeld

Wat is mindfulness NIET

  • Mindfulness is geen middel om te ontspannen
  • Mindfulness is geen religie
  • Mindfulness is geen middel om 'de knop om te draaien'
  • Mindfulness is geen middel om je hoofd leeg te maken
  • Mindfulness is geen middel om je gedachten te controleren

En toch.......

Als je regelmatig oefent zul je merken dat je wat vaker kunt ontspannen en dat je hoofd soms wat leger en rustiger voelt.

Mindfulness vs. meditatie

Mindfulness doesn't equal meditation

Mindfulness: Being aware of the present — the environment, your emotions, sensations, thoughts, or lack thereof. In a nonjudgmental form of observation.

Mindfulness meditation: Meditation that cultivates mindfulness. It focuses the attention in a gentle way — Focus on the breath, if the mind wanders, acknowledge it, and go back to focusing on the breath.

Mindfulness: Tool of levenswijze

Mindfulness kan o.a. gebruikt worden als tool om te gaan met stress of andere psychische klachten. Ook kun je mindfulness gebruiken om meer bewust en verbonden te leven. Mindfulness kun je toepassen op nagenoeg alles in je leven. Dan wordt mindfulness meer een levenswijze. 

Jon Kabat-Zinn over mindfulness

Mindfulness en acceptatie

Heb de moed om op te lossen wat je kunt oplossen.

Accepteer wat je niet (meteen) kunt oplossen. Omarm het.

Dat je de wijsheid mag hebben om te zien of iets (meteen) opgelost moet worden of dat het iets is dat (voorlopig) geaccepteerd moet worden.

 

Between stimulus and response there is a space. In that space is our power to choose our response. In our response lies our growth and our freedom.

Viktor E. Frankl

Mindfulness: Finding peace in a frantic world

In deze korte film van 3 minuten wordt uitgelegd wat mindfulness is. Prof. Mark Williams is aan het woord en beantwoordt de vraag: Wat is stress en hoe kan je mindfulness gebruiken om je beter te voelen? Hij is onderzoeker aan de universiteit van Oxford en doet onderzoek naar de effectiviteit van Mindfulness op de mentale gezondheid van mensen en hun welbevinden.

Mindfulness helpt om beter te voelen; een plek van stilte. Mindfulness helpt om de stilte in jezelf te vinden in de drukke wereld. Na een paar weken mindfulness training, kunnen mensen beter focussen, het geheugen en concentratie worden beter. Start dus ook een mindfulness training bij SeeTrue!

Life consists only of moments, nothing more than that. So if you make the moment matter, it all matters. You can be mindful, you can be mindless. You can win, you can lose. The worst case is to be mindless and lose. So when you’re doing anything, be mindful, notice new things, make it meaningful to you, and you’ll prosper.
Ellen Langer

Mindfulness is gymnastiek voor je geest. Ruby Wax geeft college!

Kijktip

Ruby Wax, comédienne, geeft een fantastisch college over de vraag wat mindfulness is en hoe je brein werkt @THE SCHOOL OF LIFE.

Ruby Wax is comédienne en bestsellerauteur. Zij schreef de bestseller Tem je geest, de mindfulnessgids Frazzled en De mens, een handleiding en behaalde haar master in Cognitieve gedragstherapie aan de Universiteit van Oxford. Ook gaf ze wereldwijd presentaties over depressie en mindfulness, onder andere tijdens TEDGlobal, en heeft ze een platform opgezet voor mensen met depressie en andere geestesziektes.

5 redenen om een mindfulness training te volgen

Wat is mindfulness precies? 5 redenen om een mindfulness training te volgen

1. Je functioneert beter met mindfulness. 

2. Het leven wordt rijker als je de dingen met aandacht doet en je wordt er gelukkiger van.

3. Open aandacht voorkomt het verzanden in een tunnelvisie. Je ziet meer mogelijkheden. 

4. Door mindfulle aandacht te hebben voor je gedachten en gevoelens verwerk je lastige emoties.

5. Door mindful aandacht te hebben voor je omgeving voel je je meer verbonden.


De opzet van een mindfulness training

Een mindfulness training bestaat uit 8 lessen verspreid over 8 weken. Tijdens de eerste bijeenkomst ontvang je materiaal van de trainer, zoals een werkboek en usb-stick, waar je tijdens en na de training handig gebruik van kunt maken.

Expert in mindfulness

1270 reviews mindfulness training seetrue ervaringen png

 

 

Wij zijn SeeTrue