• Mindfulness en bewegen liggende yoga oefeningen


    Mindfulness en bewegen


Ga naar de rand”, zei de stem
“Nee”! Zeiden ze, “dan vallen we”
“Ga naar de rand”, zei de stem
“Nee”! Zeiden ze, “dan worden we over de rand geduwd”.
“Ga naar de rand”, zei de stem.
En ze gingen
en ze werden geduwd
en ze vlogen.

Guillaume Appolinaire

Mindfulness en bewegen

Beweeg mee en ervaar je lichaam

In dit artikel maken we kennis met mindful bewegen. Je kunt zelf aan de slag door mindful bewegings-oefeningen te doen en door het mindful lopen te oefenen.
In een mindfulness training oefenen we aandacht voor het lichaam in beweging om verschillende redenen:

Een groter bewustzijn van de mogelijkheden van je lichaam

Een groter bewustzijn van het bewegen van het lichaam zorgt ervoor dat je je vaker en meer bewust bent van de mogelijkheden van je lichaam. Vaak zijn wij ons alleen bewust van ons lichaam als het ons doen en laten beperkt doordat we bijvoorbeeld pijn of ongemak voelen. We zijn dan als het ware gefixeerd op onze beperkingen en staan niet meer open voor het bewust ervaren van de mogelijkheden. Het met aandacht ervaren van zelfs de meest eenvoudige bewegingen kan je opnieuw openen voor de verwondering over de mogelijkheden van het lichaam, zelfs als deze mogelijkheden door pijn of ziekte erg beperkt zijn. Daarnaast is het over het algemeen gezond om te bewegen. En zelfs met beperkingen kan het nog prettig voelen.

Onderzoek naar hoe je omgaat met ongemak

Mindful bewegen helpt je in je onderzoek en bewustwording van hoe je omgaat met ongemak en hoe je reageert op grenzen van je lichaam. Misschien merk je bij het voelen van ongemak dat je al snel geen zin meer in de oefening hebt (dat je één van de hindernissen tegenkomt) en dat je het opgeeft of misschien merk je dat je je juist ‘niet wilt laten kennen’ en steeds weer probeert je over het ongemak van een oefening heen te zetten. De oefeningen zijn er voor bedoeld om je automatische patronen in het omgaan met ongemak te onderzoeken. De patronen die je hierin tegenkomt, zul je waarschijnlijk niet alleen tijdens de bewegingsoefeningen tegenkomen, maar ook in je dagelijks leven.

Je leert voelen en grenzen respecteren

De oefeningen van het mindful bewegen zorgen ervoor dat je je grenzen beter leert voelen en respecteren. Het is belangrijk om de oefeningen af te stemmen op de mogelijkheden van je eigen lichaam. Het kan daarnaast helpen om je te realiseren dat je grenzen elke dag ergens anders kunnen liggen en dat je elke dag opnieuw kunt onderzoeken hoe het is om de bewegingen te doen. Het helpt om op een vriendelijke en nieuwsgierige manier de bewegingsoefeningen uit te voeren en je oefening niet te vergelijken met de oefening van anderen of met je oefening van gisteren.

Loopmeditatie - een vorm van mindful bewegen

Loopmeditatie is met je volle bewustzijn lopen en je er totaal gewaar van zijn dat je loopt. Je loopt om te voelen dat je loopt. Je loopt niet met een doel of om ergens aan te komen. Je loopt rustig en bewust. Een loopmeditatie haalt je in het hier en nu. Je probeert dan ook aanwezig te zijn bij iedere stap.

Loopmeditatie; hoe doe je dat?

Loopmeditatie is een prachtige oefening, die je eigenlijk altijd en overal kunt doen. Binnen en buiten. Onderweg (oke, met een doel) of als doel op zich. Als je mindful loopt, ervaar je wat er op dat moment is. De natuur. De geuren, de wind op je lichaam, de grond onder je voeten, de vogels die fluiten. Je ademhaling. Elke stap brengt je dichter bij jezelf. Misschien wordt je zelfs emotioneel. Voel dat. En laat dat.
Als je een loopmeditatie doet, doe dat dan in stilte.

Het helpt als je iets langzamer of juist iets sneller loopt dan je normaal gewend bent (ook dit haalt je uit je automatische piloot).

Mindful bewegen. Yoga oefeningen voor thuis

Yoga is een is ook een vorm van mindfulness-oefening. Een groter bewustzijn van het bewegen van het lichaam zorgt ervoor dat je je vaker en meer bewust bent van de mogelijkheden van je lichaam.
Mindful bewegen helpt je in je onderzoek en bewustwording van hoe je omgaat met ongemak en hoe je reageert op grenzen van je lichaam. De oefeningen van het mindful bewegen zorgen ervoor dat je je grenzen beter leert voelen en respecteren.

Door deze yoga oefeningen regelmatig te doen, help je jezelf je lichaam soepeler en sterker te maken. Je bevordert met deze oefeningen je gezondheid en je gevoel van welbevinden. Volg zo goed als je kunt de instructies op en forceer niets. Blijf binnen je eigen grenzen. Bij het proces van een dieper gewaarzijn en gevoel van sensitivieit te ontwikkelen, werken we vaak op de grens van wat we kunnen doen. Het is belangrijk om deze grenzen te leren kennen en er lang genoeg te verblijven om ze te ervaren. En het is even belangrijk om er niet overheen te gaan. We gaan deze grenzen verkennen en accepteren.

Yoga als mindfulness oefening

Beweegmeditatie met muziek

42 minuten liggende yoga minfulness oefening voor thuis

45 minuten mindful bewegen oefening voor thuis - Rob Vincken

Liggende yoga oefeningen

Onderzoek je ongemak

Respecteer je grenzen

Waar zit je ademhaling?

  • Onderzoek je ongemak

  • Respecteer je grenzen

  • Waar zit je ademhaling?

Erbij blijven

‘Herinner jezelf voortdurend dat je je lichaam kunt gebruiken als een weg naar je bewustzijn. Dat kan heel eenvoudig door op je houding te letten. Je zit waarschijnlijk als je dit leest. Wat zijn op dit moment de gewaarwordingen in je lichaam? Als je ophoudt met lezen en gaat staan, voel dan de beweging van het staan, van het lopen naar de volgende activiteit, van hoe je gaat liggen aan het einde van de dag. Ben in je lichaam als je beweegt, als je ergens naar reikt, als je je omdraait. Zo eenvoudig is het.

Oefen geduldig met voelen wat er is – en het lichaam is er altijd. Maak het tot een tweede natuur om zelfs de kleinste bewegingen die je maakt op te merken. Als je iets aan het pakken bent, ben je er al mee bezig; je hoeft niets extra's te doen. Merk simpelweg op dat je iets pakt. Je beweegt. Je kunt jezelf trainen om in het hier en nu te zijn en je kunt dat gevoel ontwikkelen.

Het is heel simpel. Oefen steeds weer om je aandacht terug te brengen naar je lichaam (als middel om in het nu te zijn). Hoe paradoxaal het ook klinkt, het lijkt een inspanning, maar het werkt ontspannend om steeds maar weer naar het huidige moment terug te keren. Het stelt ons in staat niet alleen tijdens meditatie bewust bezig te zijn, maar veel vaker bewust in het leven te staan. Onderschat de kracht niet die je kunt ervaren door eenvoudige bewegingen van je lichaam gedurende de dag te voelen.

Aangepaste tekst van J.Goldstein (1993), Insight Meditation

Wat is belangrijk bij mindfulness?

1. Gerichte aandacht

Gedurende de hele dag wordt onze aandacht getrokken door allerlei prikkels; dingen die we zien, dingen die we horen, dingen die we denken, dingen die we voelen, etc.
Je zou kunnen zeggen dat onze aandacht normaal gesproken erg ‘ongericht’ is. We laten ons meevoeren in wat onze aandacht trekt en zijn ons daar meestal niet bewust van.
Als we mindfulness beoefenen, brengen we onze aandacht ‘gericht’ ergens naar toe. Dat wil zeggen dat we een bewuste intentie hebben om onze aandacht te richten. Mindfulness oefeningen helpen dus met focus.

2. Aandacht in het hier-en-nu

In de mindfulness richten we onze aandacht op het hier-en-nu, op het huidige moment. We richten onze aandacht dus niet op wat er in het verleden is gebeurd of wat er mogelijk in de toekomst gaat gebeuren, maar op onze ervaring van dít moment. Dwaal je af? Geen punt. Je begint gewoon weer opnieuw. Sommige mensen zeggen dat ze niet kunnen mediteren. Dat is een manier om het te vemijden. Echt iedereen kan zijn aandacht trainen. Je kunt het immers niet fout doen!

3. Niet (ver)oordelende aandacht

In het oefenen van mindfulness hebben we een open, niet veroordelende houding als we onze aandacht richten op de ervaring van dit moment. Als je oplet, zul je merken dat dit een van de moeilijkste aspecten is van de aandacht die we bij mindfulness oefenen. We zijn nu eenmaal gewend om onze ervaringen direct te beoordelen als ‘fijn’, ‘onaangenaam’, ‘mooi’, ‘lelijk’, ‘goed’, ‘slecht’, etc. Over het algemeen zijn we meer geneigd ons open te stellen voor aangename ervaringen dan voor onaangename ervaringen. In de mindfulness proberen we een open houding te hebben voor onze volledige ervaring zonder onderscheid te maken tussen aangename of onaangename ervaringen. Deze openheid gaat gepaard met een zekere vriendelijkheid en mildheid.

Samen mindfulness beoefenen

Online mindfulness training groepstraining, individuele training en buddy training

Online mindfulness training

groepstraining, individuele training en buddy training

Een keer per week (in totaal acht sessies) komen trainer en cursisten via een online verbinding bij elkaar.

Online Mindfulness Retraite en mindfulness oefeningen

Online Mindfulness Retraite

Dagelijks vier meditatiesessies om aan mee te doen

Gestart op 29 maart 2020. Wees welkom om ook mee te doen! Instappen ieder moment mogelijk.

Mindfulness is gymnastiek voor je geest. Ruby Wax geeft college!

Kijktip

Ruby Wax, comédienne, geeft een fantastisch college over de vraag wat mindfulness is en hoe je brein werkt @THE SCHOOL OF LIFE.

Ruby Wax is comédienne en bestsellerauteur. Zij schreef de bestseller Tem je geest, de mindfulnessgids Frazzled en De mens, een handleiding en behaalde haar master in Cognitieve gedragstherapie aan de Universiteit van Oxford. Ook gaf ze wereldwijd presentaties over depressie en mindfulness, onder andere tijdens TEDGlobal, en heeft ze een platform opgezet voor mensen met depressie en andere geestesziektes.

SeeTrue is er ook voor jou!

Nu ook online!

Kies tussen een groepstraining, een buddy training of een individuele training!

Categorie 1 VMBN

SeeTrue trainers zijn allemaal VMBN categorie 1 gecertificeerd

> 5000 deelnemers

Vanaf 2007 meer dan 5000 tevreden deelnemers

Scherp geprijst

Scherp geprijsd: Je betaalt voor een Groepstraining max € 290

Expert in Mindfulness

1270 reviews mindfulness training seetrue ervaringen png

Vanaf 2007 meer dan 5000 tevreden deelnemers

Mindfulness Opleiding voor trainers

 

 

Wij zijn SeeTrue