Persoonlijke groei of professionele nieuwsgierigheid

Voluit leven

Mindfulness lijkt goed te zijn tegen stress en blijkt bruikbaar in therapie. Maar mindfulness heeft in feite een veel grotere reikwijdte.

Mindfulness gaat over hoe je je verhoudt tot de wereld om je heen en tot jezelf. Minfulness gaat over de kwaliteit van jouw aandacht. We leven in een wereld waar onze aandacht voortdurend gekaapt wordt. Het wordt steeds moeilijker om enige rust te ervaren in de hecktiek om ons heen. Onze ‘gedachten fabriek’ draait vaak op volle toeren, waardoor er niet veel ruimte is om stil te staan.

Zowel het fijne als het lastige is erbij gebaat als je leert om er op een mindfulle manier bij stil te staan. Mindfulness helpt je de lastige zaken te verwerken en daarnaast helpt het om meer te genieten van het aangename.

Het voorkomt dat er zich ongemerkt allerlei onverwerkte emotionele rommel opstapelt. Mindfulness helpt je om meer voluit te leven. Om meer mens te zijn en om meer jezelf te zijn.

Professioneel nieuwsgierig?

Inmiddels heeft mindfulness zijn intrede gedaan op veel levensgebieden, zo ook in de hulpverlening. Mindfulness wordt gebruikt als middel tegen stress. Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness op allerlei (stress gerelateerde) psychische klachten. De resultaten zijn veelbelovend.

Naast de positieve effecten van mindfulness is iedere hulpverlener ook gebaat bij het vergroten van het vermogen om open (zonder oordeel) aanwezig te kunnen zijn. Mindful aanwezig zijn biedt de mogelijkheid om een dieper contact te maken met je cliënten. Daarnaast helpt mindfulness ook om gevoeliger te worden voor de signalen die cliënten uitzenden. En last but not least helpt mindfulness je als therpaeut of coach om de indrukken die mensen bij je achterlaten te verwerken.

Vrouw genietend

Mindfulness opties voor professionals

Als professional kun je een training volgen om aan den lijve te ervaren wat mindfulness kan betekenen in je persoonlijke leven.
Je kunt ook verschillende op mindfulness gebaseerde opleidingen volgen waarin je leert hoe je mindfulness op een effectieve manier kunt toepassen in je werk.

Er zijn inmiddels een hele reeks nieuwe therapieën ontwikkeld op basis van mindfulness zoals de Acceptance and Commitment Therapy (ACT), de Dialectical Behaviour Therapy (DBT), de Compassion Focused Therapy (CFT) en de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT).

"When we get too caught up in the busyness of the world, we lose connection with one another – and ourselves."

- Jack Kornfield -